From: Erika.Gulbe@lattelekom.lv
Date: 10/8/01 4:43
Vakar skatījos televīzijā uz vareniem kara kuģiem un moderniem
iznīcinātājiem un man ienāca prātā samērā vienkāršs jautājums:
Ja jau Dievs ir visuvarens un mīl cilvēkus, kāpēc Viņš ir ielicis
cilvēkā šo iznīcināšanas instinktu? Jau no pašiem pirmsākumiem cilvēku grupām ir
tendence karot ar sev līdzīgiem. Tas ir kaut kur jau ģenētiski ielikts instinkts.
Dažādu reliģiju pastāvēšana šo instinktu tikai pastiprina un dod pamatojumu.
Iespējams, ka šis instinkts savienots ar reliģiskiem konfliktiem galu galā iznīcinās
visu cilvēci. Bet vai cilvēki tur būs vainojami, tie no visas sirds tic (īpaši
musulmani ir fanātiski ticīgie) un nogalināt citus tiem jau ir asinīs no laiku
laikiem. Nu cik Dievam būtu tā darba dot vienotu (nevis vairākas, kā pašlaik)
nepārprotamu zinu kas ir kas?
Ērika
From: Gints.Kirsteins@lattelekom.lv
Date: 10/8/01 5:30
Jautājums ir nevis samērā vienkāršs, bet neatbildams, jo ja pēc
definīcijas Bībelē - Dievs ir ārpus šīs pasaules esošs, visuvarens un absolūti
taisnīgs, tad mums nu nekādi nav iespējams ar šīs pasaules pieredzi saprast kaut ko -
ārpus tās.
Gints K.
From: RSpuris@aol.com
Date: 10/8/01 6:09
Ērika Gulbe rakstīja:
<Ja jau Dievs ir visuvarens un mīl cilvēkus, kāpēc viņš ir ielicis cilvēkā
šo iznīcināšanas instinktu? >
1. Kurš teica ka Dievs mīl cilvēkus ? Taču tikai, un vienīgi pats
cilvēks! Ne tā?
2. Lielajā gudrību grāmatā ir rakstīts, ka Dievs stāv pāri
cilvēku prātam un saprašanai. Tas nozīmē, ka cilvēkam NEVAR BŪT ne jausmas par
Dieva nodomiem. Kādēļ cilvēku suga Dievam būtu nozīmīgāka kā kāda no dinozauru
sugām? Par tām viņu dzīvi un jēgu arī cilvēkam nav ne mazākās nojēgas...
Labākā (līdz šim) dzīves līdzība, kādu esmu dzirdējis:
Dzīve ir simfoniskā orķestra koncerts, kurā katram cilvēkam ir
savs instruments. Uz nošu statīva nav iespiesta nošu lapa, bet gan elektroniskais
ekrāns ar nepārtraukti slīdošu, pašlaik spēlējamo nošu rakstu. Tad nu ikvienam
mums jābūt gatavam spēlēt sev paredzēto partiju iespējami labi tajā brīdī kad
parādīsies mūsu instrumenta daļa. Pie tam nekad nezinot vai tas būs solo gājiens,
kas izskanēs pāri visiem citiem, jeb lielajā unisonā iekļauta, neatšķirama
daļiņa. Ienesīs vēlamu disonanci, ko jaunu, jeb duetā balstīs kādu skaistu
melodiju. Vienīgais svarīgais - nospēlēt savas notis iespējami labi, lai lielā
simfonija manis dēļ netiktu nojaukta neceļos, bet turpinātos kā diriģents
iecerējis. (Par kura iecerēm mēs nezinām ne nieka...)
Tādēļ: ik brīdi vingrināsim sevi, savu instrumentu, jo
atkārtojumi kļūmēm nav paredzēti (kaut arī tas nekur nav garantēts!!!).
Gaišas domas un darbus!
Ričs.
From: beldavsa@indiana.edu
Date: 10/8/01 6:33
Traģiski, kad cilvēkam nav lemts saprast tādu visuvarenā
mīlestību kur nav viņam - cilvēkam iespējama ārpus sevis saprašana. Mīlestība
liekas nevienlīdzīga. Kā var mūžīgais un nemūžīgais mīlēt viens otru?
Traģiski, kad cilvēkam iedots diezgan prāta lai saprastu savu
ierobežotību, bet ne pietiekoši lai to pārspētu. Diezgan lai saprastu ļaunumu, bet
ne pietiekoši lai to pārvarētu vai pacelties virs tā. Pietiekoši lai sasignalizētu
otro cilvēku, bet ne diezgan lai ar viņu saprastos.
Traģiski, kad cilvēks arī nojauš, ka nav sala pats par sevi, taču
nespēj neko darīt (kā parunā), ka saule spīd vienmēr, bet ne priekš visiem.
aija
From: gailitis@istar.ca
Date: 10/8/01 3:03
Sveiki,
Ieteiktu ieskatīties mazliet tālāk tanī pašā Bībelē, kur Dievs
patiešām atbild šo jautājumu. Problēma jau nav ar Dievu bet diemžēl ar mums.
Pareizi izproti, bez Dieva atklāsmes mums ir neiespējami atklāt un
saprast ārpasaulīgas lietas un būtības. Joprojām mēs mēģinām to saprast un
izskaidrot ar savu pieredzi un netiekam galā! :o(
Jautājums ir būtisks, tikai bez paša Radītāja atklāsmes mums
atliek tikai spekulēt un filozofēt, ko jau pārpildītās bibliotēkas pierāda.
Radītāja izskaidrojums ir atklāts Bībelē: tie kas vēlas var
uzzināt.
Tas nav iznīcināšanas instinkts bet gan cilvēka brīvās gribas
izvēle, kad cilvēks vēlējās "būt kā Dievs", zināt visu un pakļāvās
sātana kārdinājumam Ēdenes dārzā. No tā laika visi ir mantojuši šo tendenci
grēkot un nez vai to kādreiz atradīs kā ģenētisku instinktu, jo, liekas, to
izmērīt un apskatīt zem mikroskopa neizdosies ja vispār būs iespējams.
Par cilvēces pašiznīcināšanu nebaidies, - tas nenotiks. Dievs to
nepieļaus! Vajag izprast to mūžīgo ļauna un laba savstarpējo konfliktu, kurā katrai
īstai būtībai sātans darina ko līdzīgu, lai maldinātu Dieva radību. Reliģijas ir
viena no tām kas maldina ļaudis ar savām dogmām un atsvešina no atklātas
patiesības.
Nez ko vairāk vajadzētu Dievam darīt, lai paskaidrotu un atklātu
savu vēlēšanos un gribu radībai. Mēs nevēlamies to pieņemt un brīnāmies kāpēc
viss iet šķībi!
Vilis G.
Ps. Ja dzīvosim, garantēju, novērosim vēl šausmīgākus notikumus nekā 9-11 un
sekojošo! Un tā nekad nebūs mūsu Radītāja vēlēšanās! To putru ko mēs vārām
arī strēbsim, līdz tam momentam kad Viņš teiks: "pietiek!" To momentu tikai
Viņš zina.
From: RSpuris@aol.com
Date: 10/8/01 5:20
Vili, ja Tu tici, un Tev palīdz dzīvot, svešu kultūru radīta
dzīves ziņa - dzīvo ar to un esi laimīgs, man nav iebildumu. Mani gan traucē, ka savu
ticību Tu uzspēlē kā zināšanu un līdz ar to noniecini manu ticību kura pamatojas
manas tautas, manu daudzo senču atstātajā dzīves ziņā.
Ričs, vēlēdamies latvisku melodiju tai cilvēces simfonijā
izspēlēt.
From: imants.jukumsons@dkurzeme.vzd.gov.lv
Date: 10/9/01 3:48
Rič, man liekas, ka Tu sevi šeit centies ierobežot un nepārkāpt
sava prāta apziņas slieksni. Mainies uz augšu, kā Rainis teica.
Imants
From: RSpuris@aol.com
Date: 10/9/01 6:03
Imant, lūdzu paskaidro, ko domā ar "centies sevi
ierobežot" ? Ja gribi sacīt ka man būtu jāpieņem svešu kultūru mīti, tad
paskaidrošu, ka jau tagad šajā pieņemšanā saskatu latvju tautas vērtību
aizmiršanu un līdz ar to kādas, man nozīmīgas tautas, dzīvības apdraudējumu. Arī
pats vēl pārāk maz šīs senču atstātās dzīves gudrības esmu apzinājis, jo arī
man skolā maz par tām mācīja. Izskatās, ka šodien tās māca vēl mazāk...
Ričs.
From: imants.jukumsons@dkurzeme.vzd.gov.lv
Date: 10/9/01 7:05
Es ar to domāju, ka katras tautas ticējumos ir daudz noderīga, ko
būtu labi izmantot arī mūsu laikos. Bet pilnību ar to vienu pašu sasniegt nevar,
zināšanas nav pilnība. Tas nenozīmē, ka jāzaudē sava nacionālā piederība, to
neviens Tev nevar atņemt. Tas ir aplams priekšstats, ko esmu jau dzirdējis, ka Kristus
mācība ir jūdu un citiem nav ko tur darīt.
Vai Dieva Vārdā ir likts uzsvars uz cilvēka nacionālo piederību?
Vai latvietis nav cilvēks? Un Dievs ir radījis cilvēku, nevis latvieti, krievu,
čigānu u.t.t. Jaunā Derība kā Vilis raksta un kā patiesībā arī ir, ir Prieka
Vēsts visiem, visām tautām, ka visi nostādīti vienādā stāvoklī attiecībā pret
Dievu, lai katrs varētu veidot savu turpmāko likteni brīvi. Dots arī paskaidrojums
uzskatāmā veidā kā Kristus un arī katram brīvību gribošam saprotamā veidā kā
rakstīts vārds. Mērķis ir - mūžīgā dzīvošana. Kāpēc lai es nemīlētu Dievu,
kurš man šo iespēju ir devis un mani mīlējis šo brīvību un iespēju piedāvājot,
vēl pirms es šito esmu mazdrusciņ apjēdzis?
Tu, kā man izskatās, gribi palikt vecajā izpratnē un teikt, man šo
brīvību un iespējas nevajag, es ar tēvutēvu metodēm tikšu uz priekšu. Kaut kur jau
tiksi, bet ne pie tā galarezultāta.
Lai tas Dievs, kas mūs visus ir radījis dod Tev un katram, kas grib
domu, kā Viņu pārbaudīt.:)
Imants
From: beldavsa@indiana.edu
Date: 10/9/01 7:54
Ar kādām mērauklām noteikt kur evolūcijas pozīcijā ir kāda
ticības sistēma (=reliģija)? (Kur nu vēl ieskatīties kāda dvēselē?) Ar to
evolūcijas jēdzienu tiem kas šo evolūcijas jēdzienu izveidoja nav tik spoži
iznācis.
Evolūcijas stādījās savirknēja 19. gs. antropologi kā Herbert
Spencer, Edward Tylor, Sir James Frazer (piem. maģija, animisms, zinātne, politeisms,
monoteisms). Vēlāk norādīja, ka šie uzskati ir rasistiski & etnocentriski jo
evolūcija beidzās ar eiropisko kristīgumu.
Pēc Emila Durkheima ticību sistēmu funkcija ir apvienot tos kas ir
kādā kultūrā ar kopēji saprotamiem uzskatiem. Citi antropologi norāda kā reliģiju
izmanto lai attaisnotu kā cilvēki izdalīti pa sabiedrībām. Tagad visumā, jo ar
evolūciju reliģijā nonāca pie nepatīkama strupceļa, pētnieki visumā ierobežojas
apskatot kādas ir ticību sistēmas pēc konkrētām iezīmēm kā rituāli, simbolisms,
utt. Tas ko tic šodien ir šodienas ar savu vēsturi.
aija
From: mees_pashi@delfi.lv
Date: 10/9/01 3:47
Ričs:
< 1. Kurš teica ka Dievs mīl cilvēkus ? Taču tikai, un vienīgi pats
cilvēks! Ne tā?
2. Lielajā gudrību grāmatā ir rakstīts, ka Dievs stāv pāri
cilvēku prātam un saprašanai. Tas nozīmē, ka cilvēkam NEVAR BŪT ne jausmas par
Dieva nodomiem. Kādēļ cilvēku suga Dievam būtu nozīmīgāka kā kāda no dinozauru
sugām? Par tām, viņu dzīvi un jēgu arī cilvēkam nav ne mazākās nojēgas... >
Baidos, ka Tu esi ietekmējies no kādas evolūcijas vai marksisma teorijas,
kas Rietumos tik populāras. Caur Svētajiem rakstiem Dievs skaidri pateicis, ka cilvēku
Viņš radījis pēc Sava tēla un līdzības, bet dzīvnieku un augu valsti atstājis
cilvēka pārvaldīšanai. Tiesa, cilvēkam ir dota brīva griba, tāpēc viņš var
izvēlēties arī degradāciju zem dzīvnieka līmeņa, kas pasaulē patiešām ir visai
plaši novērojams.
Jānis
From: RSpuris@aol.com
Date: 10/9/01 6:56
Imants Jukumsons :
< Tu, kā man izskatās, gribi palikt vecajā izpratnē un teikt, man šo brīvību
un iespējas nevajag, es ar tēvutēvu metodēm tikšu uz priekšu. Kaut kur jau tiksi,
bet ne pie tā galarezultāta.>
Redzi, Imant - mēs katrs piederam pie savas ļaužu grupas. Tu pie tiem
zinātājiem, es pie tiem, kuri atzīst, ka ne nieka nezina. Savas dzīves pirmos 50 gadus
piederēju luterāņiem, jo vecāki mani tajos bija iekristījuši. Kad pašam radās
ģimene ik svētdienas gājām baznīcā. Kristīju un iesvētīju savus bērnus.
Palīdzēju uzbūvēt dievnamu. Ilgus gadus biju draudzes vadībā. Jaunībā jau visu ko
vieglāk panes. Gadiem ejot prasījās vairāk pēc skaidrības - arvien vairāk traucēja
nesaderība starp baznīcā dzirdēto un dzīvē redzamo. Tā nonācu pie dievturības un
nesaskaņas vairs mani netraucē - dzīvoju saskaņā ar savas tautas gadu tūkstošos
radīto dzīves ziņu, jūtos savas tautas mūžības ķēdes atbildīgs loceklis un mani
vairs nemoka svešu tautu uzskati un viņu domāšanas veids. Tas ir tas ko es zinu,
pārējais (kādēļ tas viss ir tā, uz kurieni tas ved, utt), manuprāt, ir Dieva
ziņā. Kādēļ Tev nepieciešams manu līdzsvaru traucēt ar savu ticēšanu, kuru esmu
gana pārbaudījis? Atnāc un pārbaudi manējo, varbūt arī Tu kļūsi mierīgāks.
Smaidošu mieru ikvienam novēlot - Ričs.
From: iugleske@ttlc.net
Date: 10/9/01 9:35
Jānis raksta (par tiem kas apšauba zināmas Dieva teorijas):
< Baidos, ka Tu esi ietekmējies no kādas evolūcijas vai marksisma teorijas, kas
Rietumos tik populāras.>
Tiešām atbaidošas teorijas. Evolūcijas teoriju es izprotu kā zinātniski
pieņemtu izskaidrojumu par pasaules dzīvības iekārtu, un marksisma teoriju kā
novērojumu ka modernā kapitālisma sistēma noved pie necilvēciskas dzīves lielai
tiesai pasaules iedzīvotājiem.
Evolūcijas teorija ir balstīta uz zinātniskiem pētījumiem. Par
marksismu - liekas ka tomēr Marksam bija un ir taisnība.
Toties Dieva teorijas ir balstītas uz Svētiem rakstiem -
Visu labu no NH,
Indulis Gleške
From: kingga@plu.edu
Date: 10/10/01 11:05
Kāda taisnība Marksam? Pateicoties kapitālistiem, pasaulē dzīves
standartu līmenis kāpj, nevis krīt. Tas, protams, nenozīmē, ka viņiem būtu daudz
darīšanas ar tiem, kas nespēj ražīgi piedalīties pasaules saimniecībā.
Igaunija jau pārsniegusi padomu laika saimniecisko rosību, bet bez
uzņēmējiem Latvija arī nebūtu tik tālu tikusi, kā tā ir šodien.
Visu labāko,
Gundars
From: Zagarins@stcc.mass.edu
Date: 10/10/01 12:01
Sveiki!
Gundars vaicā:
< Kāda taisnība Marksam? >
Viss, ko cilvēki dara ir laba un ļauna sajaukums. Kā pat Juronkulis
atzīst, tieši pateicoties Marksam kapitālisms kopš Marksa dzīves laika izveidojis sev
cilvēcīgāku seju. Vismaz Eiropā un Amerikā cilvēki dzīvo taisnīgākās un
solidārākās sabiedrībās nekā Marksa dzīves laikā. Nevajag sajaukt ļeņinismu un
sociāldemokrātiju, kas abi pamatojas Marksa domās. Pavisam skaidrs, ka Markss
kļūdījās kapitālisma krīžu analīzē, arī pietiekoši nepievērsa uzmanību
cilvēku individualitātei. Man atmiņā kāds morālfilozofs, kura vārdu neatceros, kas
lika iedomāties, kā tas būtu ja tu būtu kādai augstai padomei piederošs loceklis,
kurai jāveido visi likumi kādai nākotnes sabiedrībai. Tad tev būtu jālūko aptvert
absolūti visas iespējamās cilvēku attiecības, un, tiklīdz visa padome nonāktu pie
kopīga slēdziena, visiem būtu jābeidz dzīvot un jādzimst par jaunu, (kā kaut
kādiem kristīgiem fundamentālistiem) tieši tādā sabiedrībā, par kādu bija
vienojušies. Tad nevienam nebūtu nekādas teikšanas, kādu lomu šai jaunā
sabiedrībā spēlētu jo visi būtu "vienlīdzīgi", ieskaitot, protams, arī
sievietes. Vispār, šāds marksisma sapnis ļoti līdzīgs kristīgās šķīstīšanās
sapnim. Vienīgā atšķirība, ka kristietis tic, ka SR nav pierakstījuši cilvēki
paši.
Juris
From: peteris@louisville.edu
Date: 10/10/01 1:41
Sveicieni! Šķiet, ka Zbignevam Bžežinskim pieder rakstītie vārdi:
..." marksisma elementi neizbēgami arī nākotnē būs
neatņemama sastāvdaļa doktrīnā(s) par ātru un piespiedu sabiedrības pārveidošanu.
Marksistiskā vēstures izpratne - tā ir daļa no pasaules intelektuālā mantojuma un
jebkurš radikāls līderis iekļaus marksisma jēdzienus savā manifestā".
Datorā ieklabināja Pēteris Romanovskis
From: Zagarins@stcc.mass.edu
Date: 10/10/01 4:42
Tas man liek padomāt par vieniem citiem Z. Bžežinska vārdiem. 1979,
gadā Ķīnas diktators Dungšaupings viesojās Vašingtonā un drīz pēc tam ķīniešu
miljonu stipra armija iebruka Vietnamā no ziemeļiem. Bžežinskis, kas toreiz bija
Kārtera nacionālās drošības administrācijas vadītājs, vienā memuārā rakstīja,
ka viņš esot Dungam ieteicis tā darīt, jo viņam esot šķitis svarīgi pasargāt Pola
Pota teroristus pret vietnamiešu uzbrukumiem. Tas bija, starp citu, pēc tam, kad visiem
jau bija labi zināms, kas tas Pols Pots tāds ir un ko viņš ēd. Vietnamieši jau bija
Polu Potu padzinuši no Kampučejas galvas pilsētas pēc tam, kad viņš bija veicis savu
genocīda programmu pret savu paša tautu. Vietnamieši eventuāli tomēr tika galā gan
ar ķīniešiem gan ar Polu Potu, bet nekādu paldies nepalika Bžežinskim parādā. Pols
Pots mira, it kā dabīgā nāvē 1998. gadā, drīz pēc tam kad viņa paša tautieši
viņu bija arestējuši. Bžežinskis, bez šaubām, atviegloti uzelpoja, ka nebija
vajadzīga nekāda prāva kurā tiktu iztirzātas vēsturiskas aktualitātes. Līdz šai
dienai t.s. "konservatīvie" amerikāņi šīs aktualitātes mēdz nosegt ar
histēriskiem uzbrukumiem pret tādiem disidentiem kā Noamu Čomski par to, ka šis esot
"atbalstījis" Pola Pota Khmerrūžu. Atbalstījis tādā veidā, ka kritizējis
ASV vēsturisko un stipri divkosīgo lomu tā likteņgaitās.
Juris